John Boynton Priestley
Neznanec
Čakalnica urgence v Ljubljani sredi noči. Bogata družina čaka svojo sorodnico, ki so jo pripeljali z neke zabave, ki je šla predaleč. Medtem ko se člani družine ukvarjajo s skrbmi in drug z drugim, jih nagovori neznanec v čakalnici, ki trdi, da je policijski inšpektor. Vprašanja so neprijetna, obtožbe pa sprva še povsem nejasne. Člani družine so ogorčeni.
Zakaj je detektiv sploh prišel? Kakšno povezavo ima samomor neznane mladenke z njihovo družino? Kaj se je zgodilo? Kaj želi od njih? Kako si drzne prekinjati zasebno zabavo? Je nevaren ali samo nesramen? Gre morda za nesporazum?
So stavki, izrečeni v tem večeru, pričevanja resnice ali laži? So odzivi zbrane družbe posledica presenečenja? Ali prikrivanja bistva? Kdo nosi večjo skrivnost – izpraševalec ali izpraševani? In koliko je teh skrivnosti? In na kakšen način so morda povezane?
Izkaže se, da vsi ti sorodniki in intimni prijatelji pravzaprav zelo slabo poznajo drug drugega. Iz prijetnega praznovanja se večer sprevrže v sramotno soočenje z morebitno krivdo, nato pa s šokantnim preobratom spet preide v praznovanje. In nato …
Smo ljudje okrutnejši tedaj, ko se svoje okrutnosti zavedamo? Ali kadar se je ne?
Priredba gledališke igre An Inspector Calls, 1945
Psihološki triler
Krstna uprizoritev priredbe
Premiera: 10. december 2022
Predstava traja 1 uro in 5 minut in nima odmora.
Ustvarjalci
Avtorica priredbe in režiserka
Barbara Hieng Samobor
Dramaturginja
Eva Mahkovic
Scenograf
Darjan Mihajlović Cerar
Kostumografka
Bjanka Adžić Ursulov
Lektorica
Maja Cerar
Oblikovalec svetlobe
Andrej Koležnik
Oblikovalec zvoka
Sašo Dragaš
Nastopajo
Dora
Tajda
Ana Pavlin k. g.
Tim
Gal Oblak k. g.
Sergej
Filip Štepec, k. g.
Inšpektor Gul
»Najina sestra beži pred lastno grešnostjo, pred neznosnim občutkom krivde. Zakaj človek išče tako divje? Zato, da bi prikril, da je nekaj že našel. Človek ve, da je potreben le še hip, le en gib, pa bo zgrabil resnico. A ne upa si ji blizu.«
Psihološka drama An Inspector Calls avtorja Johna Boyntona Priestleyja, napisana sredi preteklega stoletja, je bila kot ena prvih uprizoritev našega gledališča pod naslovom Inšpektor na obisku premierno uprizorjena pred sedemdesetimi leti. Zaradi vsebinske aktualnosti je igra v zadnjih letih po vsem svetu deležna povečanega zanimanja ter filmskih in televizijskih priredb. Kultno odrsko interpretacijo režiserja Stephena Daldryja s Kennethom Cranhamom v glavni vlogi pa na odru londonskega Nacionalnega gledališča neprekinjeno igrajo že skoraj četrt stoletja.
Uprizoritev Neznanec je nastala kot priredba igre Johna Boyntona Priestleyja iz leta 1945 Inšpektor na obisku (An Inspector Calls). Gre za psihološko-socialno komorno dramo, ki poteka leta 1912 v domačnem udobju obednice v izmišljenem britanskem industrijskem mestu med člani uspešne, podjetne, na videz složne in srečne meščanske družine. Razkošno večerjo, po kateri ljudje, kakršni drug drugega označujejo z »a decent chap«, »a nice girl« ali »a good sport«, portovec ne samo konzumirajo, marveč ga tudi tematizirajo, zmoti prihod policijskega inšpektorja Goola. Ta jim začne zastavljati vprašanja o neki Evi Smith, ki je storila samomor in s katero so bili, kot se izkaže, vsi navzoči tako ali drugače povezani. Natančneje, ugotovljeno je, da je vsak izmed članov družine pripomogel k njenemu obupu, prilil svojo merico v steklenico belila, ki ga je ona več kot očitno spila namenoma.
»Koza zmešana! Kamen se je odkrušil! Saj nisi normalna!«
Barbara Hieng Samobor je priredbo Neznanec postavila v današnjo Ljubljano in z nekaj posegi opozorila na aktualnost Priestleyjeve igre. Namesto britanskega meščanstva z začetka 20. stoletja imamo družino novodobnih tajkunov, posttranzicijskih nouveaux riches, ki so pravzaprav le poslabšana mutatis mutandis različica izvirne zasedbe. Poslabšana zaradi dejstva, da je od časa, v katerega je postavljen Inšpektor na obisku, preteklo več kot stoletje, in vendar večina stvari ostaja nespremenjena, celo oziroma ravno na področju odnosov med spoloma. In če Priestleyjeva igra prikazuje degeneriranost razslojene, pohlepne in razčlovečene edvardijanske družbe, priredba Barbare Hieng Samobor pokaže, da je čisto vseeno, po katerem kralju, diktatorju ali pač družabnem omrežju se ta družba imenuje in v katerem gospodarskem sektorju se udejstvuje.
Priredba gledališke igre je poslovenjena in aktualizirana verzija besedila o družbenih neenakostih z elementi spolnega in generacijskega konflikta, ki so danes na drugačen način še vedno, nekateri (generacijski konflikt!) pa mogoče še bolj boleči. Čeprav zaradi skrivnostne in žanrsko ne povsem ulovljive narave naslovnega lika (Inšpektor Goole) popolnoma realistično branje tega besedila skoraj ni mogoče, v aktualni priredbi, po temi in likih, ki jo naseljujejo, vidimo veliko zelo sodobnega sveta, zlasti pa mnogo potencialnih referenc na Netflix in HBO, predvsem na seriji v produkciji HBO, kot sta Nasledstvo (Succession) in Beli lotos (The White Lotus), po žanru bolj ali manj obe satiri.